نوشته شده توسط : بارکزهی

معرفی زیرساخت یک شبکه


استفاده از شبکه های بدون کابل در سالیان اخیر متداول و بسیاری از شرکت ها و موسسات به منظور برپاسازی شبکه و اتصال به اینترنت از گزینه فوق استفاده می نمایند . شبکه های بدون کابل علیرغم ارائه تسهیلات لازم به منظور دستیابی و استفاده از منابع موجود بر روی شبکه ، دارای چالش های امنیـتی مختص به خود می باشند که می تواند تهدیدات امنیتی جدیدی را بدنبال داشته باشد . تمامی موسسات و سازمان هائی که از این نوع شبکه های کامپیوتری استفاده می نمایند ، می بایست اقدامات لازم در جهت پیشگیری از حملات و حفاظت از منابع موجود در شبکه را انجام دهند .

 


 

 

●نحوه عملکرد یک شبکه بدون کابل

با استفاده از شبکه های بدون کابل که به آنان WiFi نیز گفته می شود ، می توان بدون استفاده از کابل به یک شبکه خصوصی ( شبکه های اینترانت ) و یا عمومی ( اینترنت ) متصل گردید . کاربران شبکه های بدون کابل در صورت استقرار در محدوده شبکه ، قادر به دستیابی و استفاده از منابع موجود بر روی شبکه خواهند بود.

شبکه های بدون کابل در مقابل استفاده از کابل از امواج رادیوئی به منظور اتصال کامپیوتر ها به شبکه ( نظیر اینترنت ) استفاده می نمایند . یک فرستنده که Access point و یا Gateway نامیده می شود ، با استفاده از کابل به یک اتصال اینترنت متصل می گردد . بدین ترتیب یک نقطه حیاتی به منظور ارسال اطلاعات به کمک امواج رادیوئی ایجاد می گردد . در این رابطه و به منظور شناسائی اطلاعات ارسالی از یک SSID ( اقتباس شده از Service Set IDentifier ) استفاده می گردد که به کمک آن کامپیوترهای موجود در یک شبکه بدون کابل قادر به یافتن یکدیگر می باشند. SSID ، نظیر یک "رمزعبور" است که امکان تقسیم یک شبکه WLAN به چندین شبکه متفاوت دیگر را که هر یک دارای یک شناسه منحصر بفرد می باشند، فراهم می نماید . شناسه های فوق، می بایست برای هر access point تعریف گردند. یک کامپیوتر سرویس گیرنده به منظور دستیابی به هر شبکه ، می بایست بگونه ای پیکربندی گردد که دارای شناسه SSID مربوط به آن شبکه خاص باشد . در صورت مطابقت شناسه کامپیوتر سرویس گیرنده با شناسه شبکه ، امکان دستیابی به شبکه برای سرویس گیرنده فراهم می گردد .

کامپیوترهائی که دارای یک کارت بدون کابل بوده و مجوز لازم برای دستیابی به فرکانس شبکه بدون کابل به آنان اعطاء شده است ، می توانند از منابع موجود بر روی شبکه استفاده نمایند . برخی کامپیوترها ممکن است به صورت اتوماتیک شبکه های بدون کابل موجود در یک ناحیه را شناسائی نمایند . در برخی دیگر از کامپیوترها می بایست اطلاعاتی نظیر SSID به صورت دستی تنظیم و پیکربندی لازم انجام شود .

بــلــوچ نــت



:: موضوعات مرتبط: معرفی زیرساخت یک شبکه , ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 خرداد 1392 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد